werken of waarde toevoegen…………

Tijdens een workshop ontmoet ik Lo. We zijn ingedeeld in drietallen om een vraag uit te werken en Lo zit in mijn groepje. Lo is begin twintig en heeft een bedrijf in het organiseren van events zoals ze zelf zegt. Om samen op zoek te gaan naar mogelijke oplossingen voor haar vraagstelling vraag ik naar de achtergrond en omvang van haar werk. Als snel wordt duidelijk dat Lo weet wat ze wil en goed is in wat ze doet. Zelf noemt ze het geen werk…

 

Lo legt uit dat de organisatie van de ‘events’ iets extra’s moeten hebben. Geen bierfeesten dus. Daar ligt de kern van haar zoektocht. Ze weet wat ze doet en wat ze wil, maar kan het niet zo goed onder woorden brengen. Als ik wat prikkelende vragen stel reageert ze vol overtuiging.  Dank komen de antwoorden. We komen er achter dat het gaat om events met diepgang. Bij het woord ‘diepgang’ begint ze te stralen. Daar ligt de verbinding.

 

Na afloop praten we nog wat door. Lo mag dan begin twintig zijn maar heeft een duidelijke visie op wat ze wel of niet wil. Als het over werk gaat dan blijkt dat een term te zijn die niet aansluit bij haar belevingswereld. Werk lijkt een gedateerde term te zijn. ‘Als ik iets doe moet dat betekenis hebben. Anders blijf ik liever in mijn bed liggen’ vindt Lo. ‘Dat ik niet altijd een event heb om te organiseren is geen probleem. Flexibiteit vind ik belangrijker dan een plek aan een bureau’. Werken is voor haar dus waarde toevoegen en niet ergens zijn om er betaald te worden.

 

Een enorm contrast met de generatie die een baan en een vast contract belangrijk vindt. Zekerheid is bij deze generatie belangrijker dan de toegevoegde waarde van het werk. Je ontwikkelen en een maatschappelijke status opbouwen telt. En een mooi huis en dito auto. Plus bij voorkeur een paar keer per jaar op vakantie. Dan is het leven aangenaam en overzichtelijk.

 

Lo is een duidelijk voorbeeld van hoe jonge mensen denken over werken en leven. Ze past in die zin goed in het resultaat van een onderzoek door PwC onder Millennials (geboren tussen 1980 en 1995). Flexibiliteit heeft een hoge prioriteit.

 

[blockquote source=””]“Millennials zien werk als een ding, in plaats van een plek. Bedrijven zullen zich bewust moeten worden dat ze zich hebben te bevrijden van de traditionele negen tot vijf mentaliteit. Zeker als ze aantrekkelijk willen zijn voor deze generatie en als deze werknemers willen behouden.”[/blockquote]

 

Als mensen waarde willen toevoegen dan is dat voor werkgevers een enorme kans om de kwaliteit van producten of dienstverlening te verbeteren. Voor millennials betekent het flexibel kunnen inzetten van talenten en vaardigheden veel. Traditionele manieren van omgaan met medewerkers voldoen niet meer. Geef ze de ruimte, dan geven ze jou het beste van zichzelf.

 

 

Modern Nomads is zelf een netwerkorganisaties die steeds bestaat uit wisselende partners. Wil je zelf een bijdrage leveren? Doe dan mee en geef je reactie hieronder.

 

Modern Nomads – Leiderschap die je Toekomst!

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.