4 lessen in Leiderschap van professionele piloten

4 lessen in Leiderschap van professionele piloten

Als leiders en piloten er een puinhoop van maken nemen ze andere mensen mee in hun val. En meer overeenkomsten!

 

Leiders en ondernemers hebben veel overeenkomsten met piloten. Ze zijn doelgericht en gedisciplineerd. Om effectief te zijn, combineren ze informatie, met vaardigheid en vertrouwen. Ieder moment van de dag. En ze weten dat als het mis gaat, ze andere mensen in hun val meenemen.

Als privé-piloot heb ik dezelfde ervaring. De focus op beslissingen nemen,  begint als de wekker gaat. Hoe is het weer en is het vliegbaar? De dag ontvouwt zich als een constante beweging van afwegingen die te maken hebben met kansen en beslissen.

 

1. Denk nooit dat je het beter weet

Piloten die zich als betweters gedragen, hebben een grote kans om zichzelf en anderen in gevaar te brengen. Stel je voor dat een piloot het weerbericht in twijfel trekt of in discussie gaat met de verkeersleiding. Als piloot ben je dan met de verkeerde dingen bezig.

Zakelijk leiders maken dezelfde fouten. Luisteren naar de professionals blijft achterwege. Ik hoef niets meer te leren…. Natuurlijk is het echte probleem dat niet iedereen alles kan weten. Er zijn altijd mensen die iets nog beter weten door kennis of ervaring. Het advies van iemand opvolgen of een bepaalde route volgen is in ieder geval de moeite waard om te overwegen. Mogelijk weet die ander net iets meer.

 

2. Reageer niet direct op problemen

Als er iets mis gaat tijdens het vliegen bestaat er de primaire reactie om er direct iets aan te doen. Echter een over-reactie kan meer kwaad doen dan goed. Stel je voor dat het vliegtuig hoogte verliest. De neiging bestaat om aan de stuurknuppel te gaan trekken. De neus omhoog! Het gevolg van deze actie is, zonder dat je ook iets aan de snelheid doet, dat het vliegtuig snelheid én hoogte verliest. Het vliegtuig raakt overtrokken of raakt in een spin en valt uit de lucht.

Er zijn diverse momenten in een bedrijf of tijdens een vlucht die een snelle reactie nodig hebben. Het moet wel een goed doordachte reactie zijn. De remedie voor impulsief handelen is alle opties afwegen en correct uitvoeren. Als bij een bedrijf de klanten wegblijven is het zaak om goed na te gaan wat er aan de hand is.

 

3. Geloof niet dat je onkwetsbaar bent

Het is menselijk te denken dat als het tot nu toe goed is gegaan dat wel zo zal blijven. Dat is de instelling die vliegtuigen neer laat storten.

Neem bijvoorbeeld het aanvliegen van een vliegveld. Bij iedere bocht moet de juiste snelheid en hoogte worden gehouden. Daarnaast moet er rekening worden gehouden met andere vliegtuigen in de buurt. Weersinvloeden kunnen dit allemaal beïnvloeden. Sommige piloten denken dat het hen niet zal overkomen. Door te weinig te trainen op onverwachte situaties en weinig vlieguren maken, kunnen er veel dingen misgaan. Bijleren over mogelijke problemen blijft nodig. Dit nalaten heeft al veel tragische ongevallen veroorzaakt.

In de zakenwereld kan dezelfde denkwijze bedrijven naar de afgrond leiden. Het ontkennen van een mogelijk probleem en vage plannen om problemen op te lossen zijn een recept voor chaos.

 

4. Zoek de samenwerking

Sommige piloten en ondernemers ontwikkelen een macho houding van Ik kan alles alleen. Hét recept voor problemen als ze denken meer te kunnen doen dan ze aankunnen. Stel je voor dat een piloot maar drie uur slaap heeft gehad de nacht voordat hij gaat vliegen. Voor beroepspiloten is dat een no-go situatie. Voor privé piloten zou dat ook zo moeten zijn. Helaas zijn er piloten die denken dat zij dan wel kunnen vliegen ondanks het gebrek aan slaap.

De gevaren van dit gedrag liggen voor de hand. Voor het leiden van een bedrijf is dat precies zo. Als je worstelt met te veel verantwoordelijkheid, te veel uren maken, te veel taken uit te voeren, of taken op je bord waarvan je niet weet hoe je het aan moet pakken, vraag hulp!

De ‘grote’ jongen uithangen is uit! Mensen hebben liever iemand die zijn verantwoordelijkheid neemt. Als je tot over je oren in de problemen zit, is dat slecht voor je bedrijf. Uiteindelijk hebben het bedrijf en de medewerkers er last van en betalen zij de prijs.

 

Haal meer uit leiderschap!

Arnold te Raa haalde in 2000 zijn vliegbrevet. In 2003 overleefde hij een vliegtuigcrash als gevolg van een motorstoring. Hij wist het vliegtuig succesvol te landen om samen met zijn vrouw ongedeerd het vliegtuig te verlaten.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.